МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
КУРСОВА РОБОТА
Використання ІКТ на уроках світової літератури та російської мови
Слухач групи
Чуйко Катерина Павлівна
Керівник роботи: До захисту:
Завідувач кафедри:
м. Запоріжжя
Зміст
Вступ 3
Розділ 1. ІКТ і навчальний процес
- 1. Що ми знаємо про ІКТ? 6
- 2. Комп’ютерні технології в навчальному процесі 7
Розділ 2. Використання ІКТ на уроках гуманітарного напряму
- 1. Стан теоретичної розробки проблеми 13
2. 2. Комп’ютерні засоби навчання гуманітарних предметів 17
2. 3. Алгоритми підготовки до проведення уроків з використанням
мультимедійних засобів навчання 21
Розділ 3. Із практики використання ІКТ на уроках, в позакласній та виховній роботі 23
3. 1. Вивчення оглядових тем 28
3. 2. Уроки формування знань, умінь та навичок 31
3. 3. Уроки повторення, узагальнення та систематизації вивченого 34
3. 4. Уроки розвитку мовлення 36
3. 5. Позакласна та виховна робота 37
3. 6. Використання на уроках фонохрестоматії та екранізацій художніх
творів 39
Висновки 40
Список використаної літератури 45
Додатки 47
Я чую – і я забуваю.
Я бачу – і я запам’ятовую.
Я дію – і я розумію.
Китайська мудрість.
Вступ
Світ змінюється з надзвичайною швидкістю. Усі ми, незалежно від нашого бажання, стати учасниками інформаційної революції. Сучасна система освіти виникла в умовах індустріального суспільства, а діяти їй доводиться в умовах інформаційного, що приводить до виникнення досить глибоких протиріч. Це обумовлює необхідність проведення суттєвих змін у традиційній системі освіти, та широкого використання інформаційної техніки у процесі навчання.
На жаль, не всі освітяни усвідомлюють неминучість інформатизації навчального процесу, необхідність оволодівати новими формами та методами роботи, залучаючи до процесу викладання і комп'ютер, й Інтернет, і різноманітні мультимедійній засоби. У колі освітян постійно ведуться дискусії, чи потрібний комп'ютер і все, що з ним пов'язано на уроці. Складається враження, що ми живемо і навчаємо дітей у якомусь особливому, відірваному від реального світі. Адже сучасна людина повинна не лише отримати знання. Вона повинна вміти самостійно визначати потреби, здобувати інформацію, аналізувати її та синтезувати нові знання. Що особливо важливо, ця людина повинна все це робити досить швидко, використовуючи сучасну техніку та спираючись на найновіші наукові досягнення. Лише за таких умов можливий успіх. Тому не час для дискусій. Треба опановувати ІКТ і навчати цьому дітей.
Наші учні — діти нового інформаційного суспільства, на відміну від більшості вчителів, які виросли, здобули освіту1 та досягли певних кар'єрних успіхів за часів суспільства індустріального. І тому учні часто вважають своїх вчителів нездатними дати їм те, чого вони потребують, уроки в школі нудними, а знання, які вони отримують на уроках, непотрібними.
Сучасне суспільство вимагає від людини безперервно навчатись протягом усього життя. Особливо це стосується вчителів, бо ми зобов'язані не просто дати знання своїм вихованцям, а й зробити все, щоб вони могли адаптуватися у житті сучасного суспільства. Саме про це зазначено у Національній доктрині розвитку освіти в Україні у XXI столітті: «Суспільству, що розвивається, потрібні сучасно освічені, моральні, підприємливі люди, які здатні самостійно приймати відповідальні рішення в ситуації вибору, бути мобільними, динамічними, конструктивними фахівцями, володіти розвиненим почуттям відповідальності за долю країни».
Досить часто ми стикаємося з небажанням вчителів освоювати комп'ютерні технології, яке викликане незнанням. Саме незнання і породжує небажання. Але незнання не є першопричиною, а, у свою чергу, є наслідком декількох причин, які вже давно відомі, але, незважаючи на час, не втрачають своєї актуальності. А саме:
• страх учителя проявити перед учнями свою некомпетентність;
• страх учителя від усвідомлення того, що є велика різниця між швидкістю розвитку інформаційних технологій і його, вчителя, можливостями;
• складність в опануванні азами комп'ютерної грамотності самостійно, а потім/або у вдосконаленні набутих навичок у рамках підвищення кваліфікації;
• відсутність вільного доступу кожного вчителя до комп'ютерної техніки та Інтернету;
• відсутність методики використання ІКТ у процесі викладання конкретного предмету;
• відсутність будь-якого стимулювання вчителя у цьому напрямку.
І в результаті ми маємо відсутність мотивації вчителя до нововведень. В 2006 році, оцінюючи впровадження програми «Intel. Навчання для майбутнього», експертна група, на основі проведеного анкетування, зробила наступні висновки:
1. Після завершення тренінгу, частина учасників (близько 13%) так і не використовує ІКТ в навчальному процесі.
2. Серед можливих причин, які заважають впровадженню ІКТ в навчальний процес, можна вирізнити наступні:
a) недостатнє програмно-технічне забезпечення навчальних закладів;
б) невпевненість у навичках використання ІКТ у навчальному процесі;
в) відсутність підтримки адміністрації;
г) невпевненість у тому, що використання ІКТ покращить якість уроку;
д) запропоновані методи навчання є неприйнятними для викладацької практики через невідповідність специфіки викладання предмету.
Важко заперечити, що майбутнє за системою навчання, яке вкладається в схему «учень — технологія — вчитель», за якої викладач перетворюється на педагога-методолога, технолога, а учень стає активним учасником процесу навчання. Тобто, якщо в навчальному процесі, що виконується за схемою «учень — учитель — підручник», з'явиться новий елемент — комп'ютер, то зміст праці вчителя суттєво зміниться: основним стане не передача знань, а організація самостійної пізнавальної діяльності учнів. Тобто величезний дидактичний потенціал використання інформаційних технологій навчання зможе бути розкритим лише за умов, якщо провідна роль у навчально-виховному процесі належатиме вчителю, а комп'ютер буде виступати не тільки потужним засобом, а й повною мірою третім партнером у педагогічній взаємодії.
Саме ІКТ є найпотужнішим джерелом пізнавальної активності учнів, розвитку їхніх творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок. Тому перед вчителем залишається проблема необхідності використання зовсім нових підходів до вивчення предмета,що дозволяє привернути увагу учнів, зацікавити їх під час вивчення й перевірити знання та вміння ними користуватися, зробити шкільну освіту більш якісною шляхом забезпечення широких можливостей для розвитку, навчання та виховання творчої особистості , у результаті яких вона буде підготовлена до активного, самостійного життя в суспільстві.
Таке складне завдання можна вирішити шляхом використання інноваційних технологій навчання. Тому використання їх у навчальному процесі є актуальною проблемою сучасної освіти, оскільки вони дозволяють на заняттях оптимізувати керування навчанням, підвищити, ефективність та об’єктивність навчального процесу при значному заощадженні часу викладача, мотивації учнів до отримування знань. Вони відкривають нові, ще недостатньо досліджені можливості вдосконалення навчальної діяльності.
Метою моєї роботи є розкриття потенціальних можливостей ІКТ в навчальному процесі. встановлення переваг та недоліків включення до педагогічного процесу ІКТ на уроках у загальноосвітніх навчальних закладах, а також встановлення основних вимог до викладання мови та літератури з використанням ІКТ.
Далі
|