- Конспект уроку на тему "Микола Васильович Гоголь (1809 – 1852). Гоголь і Україна". (Слайд 1 )
Мета: дати відомості про життєвий і творчий шлях М. В. Гоголя; розкрити зв’язки Гоголя з Україною та її культурою; формувати цілісний світогляд семикласників на основі міжпредметних зв’язків із українською літературою, історією, музикою; розвивати загальну ерудицію дітей; виховувати патріотичні почуття учнів. Обладнання: слайди з записами музичних творів та творів живопису: портрети М. В. Гоголя роботи Ф. Моллера, І. Рєпіна; відеофрагменти із вистави за повістю «Ніч перед Різдвом» та фільма «Тарас Бульба»; репродукція картини І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану», українські вишиванки, виконані учнями школи. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Епіграф: Шматок землі, ти звешся Україною. Ти був до нас. Ти будеш після нас. Л. Костенко Хід уроку
І. Вступне слово вчителя. Діти, сьогодні у нас з вами буде цікавий урок. Ми будемо говорити про нашу рідну, милу Україну. Я пропоную вам прослухати пісню, яка передає почуття кожного українця і виражає нашу любов до рідної батьківщини, захоплення нею. Я прошу вас стоячи вслухатися в кожне слово пісні.
Звучить пісня «Моя Україна» (Слова Ю. Рибчинського, музика Ніколо) у виконанні Н. Бучинської (Слайд 2 ):
Робота з епіграфом до уроку (Слайд 3)
– А що таке для кожного із вас Україна? Можливі відповіді дітей супроводжуються ілюстративним матеріалом (Слайд 4 — 15 кадрів клацанням) (Україна — це тихі води і ясні зорі, квітучі сади, мамина хата, лани золотої пшениці та соняхів, поля і луки, медові та молочні ріки...
Україна... Це розкішний вінок із рути і барвінку, що над ним світять зорі... Україна... Це хати у вишневих садках, де «чорнобривців насіяла мати». А скільки тут соловейків щебече, і злічити, здається, не можна.
Ні, немає на світі кращого неба, ніж небо України! Подивіться на нього і полиньте думками до самих зірок, а вони покажуть вам нашу Землю, де на ній є край, що нагадує собою серце — це Україна!
Вчитель. Україна – це і Андріївська церква, Софійський та інші собори, це великий Кобзар, це наше славне Запоріжжя, Дніпрогес. Це наша прекрасна Якимівка. Це наше ласкаве і привітне Азовське море. Це мила моєму серцю Кирилівка. Але перш за все Україна — це люди, що живуть тут. Їхні золоті руки, чисті душі і щедрі на любов серця. Саме таку прекрасну Україну тримав у своєму серці і палко любив М. В. Гоголь.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. (Слайд 5)
Проблемне питання: Чи може людина жити без свого коріння, без батьківщини?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Вчитель. Микола Васильович Гоголь народився 20 березня (1 квітня) 1809 р. в селі Великі Сорочинці неподалік від Полтави ось у цьому невеликому будиночку (Слайд 6) в сім’ї поміщика (У Гоголів було більше 1000 десятин землі і біля 400 душ кріпаків). Майбутній письменник був єдиним з п’яти хлопчиків сім’ї (у ній було дев’ятеро дітей), хто вижив (важка спадкова хвороба батька давала трагічні наслідки): мати перед чудотворною іконою святого Миколая його ревно вимолила. Крім Миколи, у Гоголів було п'ятеро дітей – син Іван (1810—1819), доньки Марія (1811-1844), Анна (1821-1893), Єлизавета (1823-1864), Ольга (1825-1907). 22 березня хлопчика було охрещено у Спасо-Преображенській церкві. (Слайд 7)
- Конспект уроку: "Виникнення і розвиток театру як синтезу різних видів мистецтва"
Інтегрований урок ( художня культура / світова література)
Мета уроку: простежити процес розвитку театрального мистецтва з найдавніших часів до сьогодення; визначити його роль в житті людей; розкрити особливості театру як процесу об’єднання різних видів мистецтва в одне ціле; познайомити зі специфікою художньо-образної мови театрального мистецтва; розглянути головні театральні професії; збагатити емоційно-естетичний досвід учнів; формувати естетичний смак; пробуджувати особистісно-позитивне ставлення до мистецьких цінностей; виховувати любов до театру. Тип уроку: урок засвоєння нових знань («занурення» в тему)
Хід уроку
І. Організаційний момент ІІ. Створення необхідної для сприймання матеріалу емоційної атмосфери Вчитель світової літератури. Діти, сьогодні на уроці ми будемо говорити про театр. Відкрийте, будь ласка, свої серця і прослухайте монолог великої і неперевершеної актриси Тетяни Дороніної — її пристрасне освідчення в любові (Слайд 1 - гіперпосилання) до театру.
(Відеозапис виступу Т. Дороніної «Любите ли вы театр?»)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми і завдань уроку
Але щоб любити театр, треба його знати…Казковий, чарівний світ театру... Де, коли і за яких обставин він виник? Як змінювався, розвивався? Яку роль грав у житті людей? І чому театр називають синтезом різних видів мистецтва?
Вчитель художньої культури. Саме на ці питання ми повинні відповісти на сьогоднішньому нашому уроці.
Отож записуємо тему (Слайд 1 — клацання) уроку : «Виникнення і розвиток театру як синтезу різних видів мистецтва».
— Діти, які види мистецтва ви знаєте? (Архітектура, скульптура, графіка, живопис, художня література, музика, хореографія, декоративно-ужиткове мистецтво) Після відповіді учнів — (Слайд 2)
— А що таке синтез? Після відповіді учнів — (Слайд 3) (Синтез – це поєднання раніше розрізнених речей або понять в одне ціле)
Вчитель (Слайд 4): «Театр — це синтетичний вид мистецтва, що зображує життя в сценічній дії, яку виконують актори перед глядачами»
Театр пройшов складний і цікавий шлях розвитку, поєднуючи в собі все більше і більше видів мистецтва. Давайте прослідкуємо цей шлях разом.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Вчитель світової літератури. Діти, я знаю, що ви дуже любите мандрувати. (Слайд 4 — клацання)
Тож я пропоную вам на крилах вашої уяви, пам’яті та любові до прекрасного здійснити коротеньку подорож у часі і просторі різними епохами, побувати в різних країнах, аби згадати історію зародження та розвитку театрального мистецтва як синтетичного.
Фронтальна бесіда:
А) І ось перша зупинка — Античність. Перед нами овіяна легендами і міфами, прекрасна і загадкова земля Еллади....
Вчитель світової літератури. Б) Наступна епоха — Середньовіччя. Про театр цього часу нам підготував повідомлення …
Повідомлення підготовленого учня:
- Конспект уроку на тему:"Габріель Гарсіа Маркес - відомий колумбійський письменник. Життєвий і творчий шлях. Органічне поєднання буденного і фантастичного як характерні риси "магічного реалізму""
Мета: ознайомити учнів із основними етапами життєвого і творчого шляху Г. Гарсіа Маркеса; розвивати навички сприйняття інформації на слух, виділення в ній головного, уміння визначати проблематику та тематику творів, познайомити дітей з «магічним реалізмом» як художнім методом; виховувати прагнення до пізнання, любов до літератури, естетичний смак; пробуджувати інтерес до культурних надбань різних народів.
Обладнання: портрети Г. Гарсіа Маркеса, відеоролик «Прощальний лист Г. Гарсіа Маркеса», презентація (фотографії письменника, його знамениті фрази про життя, матеріал про «магічний реалізм)
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок.
Хід уроку
Можливо, у цьому світі ти всього лише людина, але
для когось ти - весь світ.
Габріель Гарсіа Маркес
I. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. «Моє завдання — щоб мене любили, тому я і пишу. Я дуже боюся, що існує хтось, хто мене не любить, і я хочу, щоб він полюбив мене», — таке зізнання зробив під час одного з інтерв'ю письменник, знайомство з творчістю якого чекає на нас сьогодні. (Слайд 1)
• Бесіда за запитаннями:
— Якою ви уявляєте людину, котра ставить перед собою таке завдання?
— Що ви очікуєте від творів такого автора?
- Зараз ви побачите його фотографії. У Маркеса є 13 знаменитих фраз про життя. Над деякими з них ми подумаємо на уроці.
• Демонстрація фотографій письменника (Слайд 2) — Маркес із дружиною та своїми синами : «Я люблю тебе не за те, хто ти, а за те, хто я, коли я с тобою».
- Як ці слова характеризують письменника?
(Слайд 3) — щасливі миті відпочинку.
II. Оголошення теми і мети уроку (Слайд 4).
- Як думки викликали у вас ці слова Маркеса: « Можливо, у цьому світі ти всього лише людина, але для когось ти — весь світ». ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
• Розповідь підготовлених учнів про життєвий і творчий шлях
Г. Гарсіа Маркеса...
... Вчитель. У 2010 році дуже хворий письменник написав свого знаменитого «Прощального листа», у якому звертався до всього людства. Я пропоную вам подивитися відеоролик «Прощальний лист Г. Гарсіа Маркеса». Розкрийте, будь ласка, свої серця і дуже уважно вслухайтеся в слова генія. Він звертається до кожної людини з бажанням поділитися своїм життєвим досвідом та дати дуже мудрі життєві поради. (слайд 6 — гіперпосилання):
- Конспект уроку на тему:"Волт Вітмен (Уолт Уїтмен) (1819 – 1892) – поет США, філософ, людина. Характер зв’язків лірики поета з американською літературою і філософією середини ХІХ ст.. Історія створення і особливості його збірки «Листя трави». Проблематика та структура збірки. Новаторство поезій У. Уїтмена. Своєрідність розкриття основних тем, нові засоби бачення та зображення людини."( Спарений урок)
Мета уроку: познайомити учнів з особистістю Уолта Уїтмена, з історією його життя; виявити найсуттєвіші особливості творчого світобачення У.Уїтмена; сприяти творчо-асоціативній діяльності учнів, розвивати їх пізнавальну самостійність; сприяти формуванню гуманістичних засад ставленні до людської особистості, до природи. Обладнання: портрети У. Уїтмена, репродукції картин Леонардо да Вінчі «Мадонна Літта», Рафаеля «Мадонна Бельведерська», «Сикстинська мадонна», Лукаса Кранаха Старшого «Мадонна під яблунею», мультимедійний екран, Музичне оформлення: записи творів Шуберта «Ave Магіа», Сен-Санса «Лебідь», симфонії № 5 Бетховена. Тип уроку: урок-роздум з елементами асоціативного сприймання художнього твору. Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності. Учитель. Сьогодні я запрошую вас на урок відкриттів та асоціацій. (Слайд 1) :( карта, гімн, прапор США)
- Америка... Які речі, поняття асоціюються із цим словом?
(Слайди 2 – 3): (статуя Свободи) (статуя Свободи, долар, офіс, хмарочоси, жуйка, джаз, бізнес, кока-кола, ковбой, Макдональдс, кольт...) Ось такою уявляється нам Америка. Чи не здається вам, що всі ці асоціації надто поверхові? Чи відображають вони всю сутність і неоднозначність Америки?Звичайно, Америка як країна, американці як нація значно ширші, багатші. Отож, сьогодні хотілося б, щоб ми з вами відкрили для себе нову Америку. Америку, що думає. Америку філософську. Америку високих поезій.З творами яких письменників США ми уже познайомились на уроках зарубіжної літератури?(Едгар Аллан По «Золотий жук»; Марк Твен (Семюель Клеменс) «Пригоди Тома Сойєра»; Айзек Азімов «Фах»; О. Генрі (Вільям Сідней Портер) «Вождь червоношкірих», «Останній листок»; Джек Лондон (Джон Гріффіт) «Біле Ікло»; Ернест Хемінгуей «Старий і море»...)
ІІ. Оголошення теми уроку.
Учитель. Тож відкриємо для себе поетичний світ американця, ім'я якого П.Тичина в одній із своїх поезій назвав поряд з іменем
Т.Г. Шевченка, світ Уолта Уїтмена, геніального поета-новатора, філософа, людини дивовижної духовної краси.
Вашій увазі пропонується інтерв’ю з Уолтом Уїтменом.
Учень і учениця читають за ролями вірш: